محسن کاوه
نویسنده
محسن کاوه
چرا کالای شما آسیب میبیند؟

چرا کالای شما آسیب میبیند؟

ارسال شده در تاریخ 16 بهمن، 1398
تاجری که بعد از جستجوی فراوان کالای تجاری مورد نظر خود را در کشور ثالت پیدا و خریداری کرده، تولید کننده‌ای که برای خط تولید خود مواد اولیه یا قطعات یدکی مورد نیاز را خریداری کرده و خط تولید او منتظر رسیدن آنها از خارج کشور هستند، شخصی که برای مصارف شخصی و منزل خود وسایلی خریداری کرده و ...
در همه این موارد یکی از خوشایندترین زمانها وقتی ست که کالایشان به مقصد می‌رسد و بعد از انجام مراحل ترخیص به دستشان میرسد، ولی دقیقا در همین زمان ممکن است یکی از ناخوشایندترین لحظات را تجربه کنند وقتی که ببینند کالایشان خسارت دیده و معیوب است! در این لحظه اولین سوالی که به ذهنشان میرسد این است که مقصر کیست؟


مقصر کیست؟


همانطور که در پست مربوط به راهکارهای مواجهه با خسارت گفته شد، پیشگیری بهتر از درمان است. لذا لازم است برای جلوگیری از این دست اتفاقات که اغلب انرژی، وقت و منابع مالی زیادی را هدر میدهند سلسله اقدامات ساده و مهمی انجام شود.

۱. زمانیکه عملیات خرید انجام میشود ،حتما میبایست با توجه به حساسیت کالا از فروشنده خواسته شود که بسته بندی بسیار مناسبی انجام دهد ،حتی اگر هزینه اضافه داشته باشد، چرا که قطعا این هزینه اضافه به مراتب به صرفه تر از وقت و هزینه ای ست که میبایست برای یک کالای خسارت دیده صرف شود. همچنین مهم است که از فروشنده خواسته شود عکسهای واضح و گویایی از کالاها که نشان دهند آنها سالم هستند و بسته بندی مناسب انجام شده ارائه دهد.

۲. هنگام تعیین شرکت حمل و نقل بین المللی، می بایست شرط دریافت عکس از مراحل حمل نیز برای آنها  در قرارداد حمل گذاشته شود. به این معنا که آنها موظف شوند که هنگام تحویل کالا از فروشنده و بارگیری آنها در وسیله حمل اول تا رسیدن کالا در انبار آنها و بارگیری و ارسال به سمت مقصد،بصورت مرحله به مرحله تصاویری از کالا جمع آوری کنند که نشان دهد کالا در صحت و سلامت کامل است.

۳. با توجه به نوع کالا و مقاومت بسته بندی ها باید حتما مشخص شود که این کالاها قابل چیدمان روی همدیگر یا همان Stackable هستند یا خیر و دقیقا و بصورت موکد به شرکت حمل و نقل بین المللی این دستور العمل داده شود و از آنها خواسته شود که از بارگیری نهایی هم عکسهای گویایی ارائه شوند.

۴. در مورد کالاهایی که ابعاد بزرگ و وزن سنگین دارند حتما باید مهاربندی اصولی و لازم انجام شود که حین حمل و نقل خسارت به کالا وارد نشود.

جهت اطلاع از اقداماتی که در زمان مواجهه با کالای خسارت دیده باید انجام شود، مطلب زیر را مطالعه فرمایید.


[append:9]


۵. اگر عملیات حمل و نقل بصورت چند وجهی یا شامل ترنشیپ می باشد باید شرکت حمل و نقل دقت لازم را در عملیات جابجایی کالا در وسایل حمل و نقل مختلف بعمل آورد و دستورالعملهای لازم برای تهیه عکس به آنها داده شود.

۶. یکی از مهمترین قسمتهای پروسه حمل که میتواند عامل بسیاری از خسارات باشد هنگام تخلیه در مقصد است. بسیار اتفاق افتاده است که تخلیه در مقصد توسط افراد غیرمتخصص در انبار گمرک بدون در نظر گرفتن ماهیت کالا و دستورالعلمهای خاص مربوط به آن کالای خاص انجام میشود که باعث خسارات سنگینی میشود.
لذا اگر عملیات حمل و نقل به شرکت حمل کاربلد و زبده سپرده شده باشد، می دانند که پس از رسیدن کالا و در زمان تخلیه حتما باید نماینده آنها در تمام مراحل تخلیه کالا از وسیله حمل و قراردادن آنها در انبار گمرک نظارت کافی داشته باشند و درصورت امکان تصاویری هم از این عملیات تهیه کنند.

توجه داشته باشد که تمام مراحل گفته شده در بالا، کاملا قابل اجرا هستند و یک شرکت حمل‌ونقل‌می بایست متعهد به انجام مسئولیتهای خود در خصوص مواردی که گفته شد باشد. لذا بهتر است در انتخاب شرکت حمل و نقل، موارد اینچنینی هم در کنار هزینه حمل مدنظر قرار گرفته شود.

همانطور که دیدید، با انجام اقدامات بالا حداکثر پیشگیری از خسارات احتمالی انجام شده و اگر خسارتی هم واقع شود با در دست داشتن عکسهای محموله میشود تشخیص داد که مقصر کیست و در چه مرحله ای این خسارت اتفاق افتاده و این امر اقدامات بعدی برای دریافت خسارت را به مراتب راحت و آسان میکند.

اگر مایل به دریافت فایل PDF این مطلب هستید، ایمیل خود را وارد کنید.

= 7 + 6

دیدگاه‌های کاربران

= 7 + 6

هزینه‌ی حمل خود را برآورد کنید.