محسن کاوه
نویسنده
محسن کاوه
بررسی اسناد حمل  و بارنامه

بررسی اسناد حمل و بارنامه

ارسال شده در تاریخ 21 مرداد، 1399


زمانی که متصدی حمل، اسناد مربوط به محموله و  رویه های گمرکی در مبدا و همچنین دستورالعمل صدور‌ اسناد را از فروشنده دریافت میکند، اقدام به صدور پیش نویس اسنادحمل، مخصوصا بارنامه میکند. در این مرحله صاحب کالا میبایست پس از دریافت این پیش‌نویس از متصدی حمل، مفاد و مندرجات آنها را مورد بررسی دقیق انجام دهد و پس از اعمال هرگونه تغییر و اصلاح احتمالی، نسبت به ارسال تاییدیه صدور اسناد به متصدی حمل اقدام کند. اگر این بررسی به درستی انجام نگیرد، عواقبی در پی دارد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت. همینطور مواردی که در پیش نویس بارنامه میبایست به آنها توجه شود مورد بررسی قرار خواهند گرفت.


همیشه بحث چک کردن و بررسی پیش نویس اسناد حمل، یکی از چالشهای همه عملیات حمل بوده و هست. یکی از مواردی که گاهی اتفاق می‌افتد، روبرو شدن به ایرادات و نقایص در اسناد صادر شده مخصوصا بارنامه ست. اگر این موارد قبل از حرکت وسیله حمل مورد توجه قرار بگیرند، صرفا با پرداخت هزینه اصلاح و صدور مجدد اسناد و صرف اندکی زمان قابل حل هستند. هرچند که با توجه به نرخ برابری ارز در این ایام، کمترین هزینه اصلاح هم مبلغ قابل توجهی میشود. حتا گاهی زمانی که برای این پروسه صرف میشود، کل عملیات حمل را تحت تاثیر قرار میدهد. علاوه بر اینها، گاهی ممکن است اشتباه در صدور اسناد باعث بروز اشکالاتی در عملیات گمرکی صادرات که توسط فروشنده و یا متصدی حمل انجام میشوند شود که این هم به نوبه خود چالش بزرگی میتواند باشد.


اسناد حمل فیاتا چیست؟


ولی اگر نیاز به اصلاح بارنامه، بعد از حرکت وسیله حمل مورد توجه قرار گیرد،صاحب کالا و متصدی حمل متحمل مشکلات عدیده و هزینه‌های سنگینی میشوند. چرا که پس از صدور مانیفست حمل و ثبت اطلاعات بارنامه در سیستم شرکتهای کریر، مخصوصا در حملهای دریایی و هوایی، امکان اصلاح اطلاعات بسیار محدود و مستلزم صرف زمان و هزینه بسیار زیادی‌‌ست. لذا صاحبین کالا میبایست با دقت و وسواس خاصی نسبت به بررسی کلیه مفاد و اطلاعات مندرج در بارنامه اقدام کنند.نکته مهم این است که این فرآیند در خصوص محمولاتی که تحت اعتبار اسنادی حمل میشوند دارای حساسیت بسیار بالاتری میباشد. در ادامه به بررسی اطلاعاتی که میبایست مورد توجه قرار گیرند میپردازیم.


اطلاعات گیرنده و فرستنده کالا


اطلاعات مربوط به طرفین معامله، میبایست کاملا منطبق با اطلاعات مندرج در مدارک دیگر حمل، ازجمله لیست عدلبندی، فاکتور فروش و گواهی مبدا باشد. مخصوصا در خصوص گیرنده کالا باید مشخصات کاملی که در ثبت سفارش قید شده عینا در بارنامه هم منعکس شده باشد.


اطلاعات مربوط به مبدا و مقصد


این اطلاعات، مخصوصا در مورد مقصد محموله، میبایست مطابق با ثبت سفارش و محلی که محموله در آن تخلیه میشود باشد. مخصوصا برای مقاصدی که دارای چند گمرک مختلف هستند، باید نام دقیق گمرک مقصد در بارنامه قید شده باشد. مثل تهران یا بندرعباس که داراری گمرکات مختلفی هستند. مهمتر از آن، اگر مقصد‌ محموله گمرک مناطق آزاد باشد باید حتما بصورت کامل در بارنامه قید شود تا صاحب کالا بتواند از معافیتهای مربوط به ترخیص در مناطق آزاد استفاده کند.


اطلاعات مربوط به محموله


این اطلاعات، مهمترین اطلاعات موجود در بارنامه هستند. وزن کالا، تعداد بسته ها، کدتعرفه تمام کالاها با قید تعداد بسته‌های مربوط به هر کد تعرفه و نام دقیق کالا که عینا با محموله و کد تعرفه همخوانی داشته باشد، میبایست کاملا دقیق و درست قید شده باشند. چرا که هرگونه اختلاف در اطلاعات گفته شده با ماهیت کالایی که در گمرک مقصد تخلیه میشود، از مصادیق قاچاق کالا  تلقی شده و طبیعتا مشکلات بسیار عدیده‌ای برای صاحب کالا ایجاد خواهد کرد و اصطلاحا محموله در گمرک گیر خواهد کرد. تا جایی که طبق تجربیات ما، گاهی ممکن است صاحب کالا و متصدی حمل برای ماهها و حتا سالها درگیر حل و فصل این موارد باشند و بصورت طبیعی در این مدت به جز مصطحلک شدن کالا در انبارهای گمرک و پرداخت هزینه های سنگین انبارداری و جرایم احتمالی، ممکن است صاحب کالا و متصدی حمل از ادامه فعالیت حرفه‌ای خود به حکم قانون منع شوند.


اطلاعات مربوط به پرداخت کرایه حمل


یکی از مواردی که در بارنامه ها قید میشوند، نحوه پرداخت کرایه حمل است. اینکه کرایه حمل در مبدا پرداخت میشود و یا در مقصد، عامل تعیین کننده برای وجود و یا عدم وجود مجوز برای تحویل کالا در مقصد به صاحب کالا هستند.


با توجه به موارد گفته شده و خطرات و چالشهایی که درج اطلاعات غلط در بارنامه ایجاد میکند، بطور اکید به صاحبین کالا پیشنهاد میکنیم که در مرحله بررسی اسناد دقت کامل و کافی را داشته باشند و از متصدی حمل بخواهند تا طبق دستورالعمل آنها نسبت به صدور اسناد اقدام کند. چرا که متصدیان حمل پس از دریافت تاییدیه از صاحب کالا مبنی بر صحت اسناد صادر شده، هیچگونه مسئولیتی حتی در قبال اشتباهات خود در صدور اسناد ندارند، چرا که صاحب کالا میبایست با بررسی دقیق اسناد پی به اشتباهات موجود ببرد و از مشکلات آتی پیشگیری کند. لذا در تمامی عملیات حمل از متصدی حمل خود بخواهید تا پیشنویس بارنامه را زمان مقتضی برای شما ارسال کند تا بررسی های لازم را انجام دهید.



اگر مایل به دریافت فایل PDF این مطلب هستید، ایمیل خود را وارد کنید.

= 6 + 8

دیدگاه‌های کاربران

= 6 + 8

هزینه‌ی حمل خود را برآورد کنید.